Op zoek naar meer reisverslagen zoals dit?

Op zoek naar meer reisverslagen? Onderaan in het blogarchief vind je veel meer reportages terug van gelijkaardige treinreizen!

zaterdag 3 september 2016

Een introductie: wat u hier zoal mag verwachten

Onlangs heb ik besloten met een blog te beginnen, omdat mijn gemaakte treinreisjes nogal talrijk aan het worden zijn en ik nogal vaak de vraag krijg wat ik dan zoal beleef. Wel, het leek me daarom interessant om mijn ervaringen te openbaren, zodat anderen er hopelijk ook wat aan hebben.

Eerst een kort woordje over mezelf: Mijn naam is Jeroen en ik ben momenteel 20 jaar oud. Ik ben momenteel nog bezig aan hogere studies, dus bepaal zelf wanneer ik werk en wanneer ik vakantie neem ;) Ik woon in Landen (Vlaams-Brabant) en dus (voor degenen met kennis) kortbij de spoorlijnen 36 (Brussel - Luik) en 21 (Landen - Hasselt).

Zou ik niet in de buurt van een spoorlijn wonen, zou de kans vrij groot zijn dat treinen niet tot mijn hobby's behoorde. Het begon dan ook allemaal met wat naar de treinen te gaan kijken kort bij huis op een driejarige leeftijd en is ondertussen geëvolueerd naar een bijna voltijdse hobby, waarbij ik tot wel uren per dag opzoekwerk doe over o.a. de nieuwe spoorbouwprojecten en de huidige dienstregelingen met mogelijke verbeterpunten. Ook Train Simulator kan mij uren amuseren, alsook - natuurlijk - treinreizen. Ook die treinreizen kende een evolutie: eerst enkel door België, later kwamen er wat daguitstapjes in de buurlanden bij, en momenteel zitten we aan vakanties tot een week lang, waarbij ik vaak verder dan 1000 kilometer van huis verwijderd ben. Ook andere openbaar vervoersmodi weten mij te interesseren, maar in iets mindere mate dan de spoorwegen. De meeste reizen doe ik op m'n eentje, omdat weinigen graag dagenlang zó veel op een trein zitten en ik me zo de volledige vrijheid schenk.

In het verleden heb ik al enkele reizen gemaakt, waar ik nog uitgebreid verslag van zal maken:
- In februari 2016: rondreis, in chronologische volgorde doorgereisd: Bodensee, Wenen, Praag, München, Stuttgart en Frankfurt
- In april 2016: een daguitstap naar Stuttgart, openwervendag Stuttgart 21 aan het Filderportal
- In mei 2016: Hemelvaartweekendtrip naar Karlsruhe, met 2 daguitstappen naar Lübeck en Salzburg
- In juli 2016: een weekje naar Wenen, waarbij ik dagelijks ook wel een rondreisje maakte door Oostenrijk

Volgende week staat er nog een trip gepland, met 2 dagen in en rond Berlijn, en 2 dagen Simbach(Inn), vanwaar ik Oostenrijk in trek.

In de toekomst is het de bedoeling elk Europees land volledig doorgereisd te hebben. Dat wil dus zeggen dat ook Polen, Italië, Hongarije etc. nog aan de beurt zullen komen. Ik denk er ook aan om eens een Interrail te nemen, waarmee je onbegrensd door heel Euopa mag reizen. Duitsland zal absoluut het vaakst terugkeren in mijn blogs, aangezien het aanbod daar goed is en het een centralere positie in Europa heeft dan bijvoorbeeld Nederland. Frankrijk scoort naar mijn mening niet echt goed, op het TGV-netwerk na dan. Vermits ik in België woon, zullen NMBS-treinen uiteraard ook vaak aan bod komen.

De verslagen zelf zal ik op een zodanige manier proberen te schrijven, dat het voor lezers met weinig kennis doorgaans begrijpbaar is. Maar toch is het voor hen niet uitgesloten dat externe bronnen nodig zullen zijn om het de volle 100% te kunnen begrijpen. Andere spoorwegkenners begrijpen allicht waarom. Ook zullen er enkele toeristische items in voorkomen, die wat voor afwisseling zullen zorgen. Voldoende foto's, voornamelijk van treinen, zullen de blog van kleur voorzien.

Vragen over mijn verslagen beantwoord ik graag, maar ik geef bijvoorbeeld ook graag mijn advies over uw toekomstige treinreizen.

Dit gezegd zijnde, hoop ik dat mijn blog u zal interesseren en dat het aangenaam lezen wordt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten