Zaterdag, 29 april 2017
De meesten zegt deze datum waarschijnlijk niets, maar dit was de eerste van drie dagen dat de Noord-Zuidverbinding compleet dicht was voor onderhoudswerken. Ik heb daarom lang gevreesd dat ik niet op tijd in Brussel zou geraken voor de TGV naar Montpellier, want ik wou diezelfde avond nog in Madrid geraken. Uiteindelijk bleek er een rechtstreekse trein naar Brussel-Zuid te rijden vanuit Landen die een uur voor het vertrek van de TGV aankwam. Een opluchting dus.
IC 11289 Landen - Gent-Sint-Pieters AM96
Landen 05:39
Neerwinden 05:43
Ezemaal 05:47
Tienen 05:53
Vertrijk 05:59
Leuven 06:09
Brussels Airport - Zaventem 06:26
Brussel-Noord 06:50
Aankomst Brussel-Zuid 07:04
Er werd kop gemaakt in Brussel-Noord en we werden omgeleid via lijn 28, zoals vele andere treinen die dat weekend van oost naar west of omgekeerd reden. Op het noordelijke perronuiteinde in Brussel-Zuid maakte ik deze foto:
Ik hoopte iets van de werken te kunnen zien, maar dat was niet echt het geval. Enkel wat fluovestjes in de verste verte. Na mezelf van een ontbijt te voorzien ben ik op het perron gaan wachten op de TGV. Alles bleek vlot te verlopen, tot exact drie minuten na het vertrek.
TGV 9812/9813 Brussel-Zuid - Montpellier-Saint-Roch TGV Réseau (tricourant)
Brussel-Zuid 08:17
Lille-Europe 09:02 +33
Aeroport Charles-de-Gaulle 2 TGV 09:58 +40
Marne-la-Vallée Chessy TGV 10:11 +41
Lyon-Part-Dieu 12:10 +31
Valence TGV 12:49 +31
Nîmes 13:36 +28
Aankomst Montpellier-Saint-Roch 14:02 +24
Nog voor we in Vorst-Zuid waren, werd de trein automatisch tot stilstand gebracht met een snelremming. Na 10 minuten stil gestaan te hebben, reden we verder aan 40 km/h tot net voorbij Halle, waar de HSL naar Frankrijk begint en er dus TVM aanwezig is. Vanaf dan rijden we aan de normale snelheid, 300 km/h. Vermoedelijk was er dus een probleem met de TBL 1+, welke vanaf HSL 1 niet meer gebruikt werd tot in Montpellier.
In Montpellier had ik exact twee uur voor de trein naar Barcelona vertrok. Tijd om de stad te zien had ik dus niet, wel heb ik wat rond het station gehangen:
AVE 9743 Lyon-Part-Dieu - Barcelona Sants Renfe S-100
Montpellier-Saint-Roch 16:25
Beziers 17:16
Narbonne 17:33
Perpignan 18:10
Aankomst Figueres Vilafant 18:33
Aankomst Girona 18:50
Aankomst Barcelona Sants 19:31
Zeer luxueus interieur, vreemd genoeg geen enkele vervoersbewijscontrole. Op de binnenlandse Spaanse hogesnelheidstreinen heb je dat ook niet, omdat je er niet in kan zonder geldig vervoersbewijs. Maar hier controleren ze blijkbaar ook geen biljetten, ook al geraak je vanuit Frankrijk zonder enige controle op de trein.
In Barcelona had ik dik anderhalfuur overstaptijd. In de buurt van het station Sants is niet veel interessants te zien, dus foto's uit Barcelona heb ik niet. Helaas mag je in Spanje niet op het perron op je hogesnelheidstrein wachten; men past daar echt de procedures toe zoals in de luchtvaart. Eerst een grondige controle van de bagage, daarna wachten in een beveiligde zone en nog voor je het perron op mag wordt je vervoersbewijs gecontroleerd. Wel heb ik nog snel enkele foto's kunnen maken na het uitstappen en voor het instappen:
AVE 3412 Barcelona Sants - Madrid-Puerta de Atocha Renfe S-103
Barcelona Sants 21:15
Zaragoza Delicias 22:43
Madrid-Puerta de Atocha 00:02
De trein reed bijna voortdurend 300 km/h. Helaas was het al donker en kon ik niet genieten van het landschap. Op de terugweg zou dat wel mogelijk zijn, want na Madrid gaat de reis verder via de kustlijn aan de Middelandse Zee tot in Italië.
Omdat de trein officieel pas om twee minuten na middernacht aankomt, was mijn pas eigenlijk niet geldig als ik geen twee dagen zou inzetten voor deze reis. Een domme regel vind ik dat en dus heb ik dat niet gedaan. En niemand die mij er een opmerking over maakte, want aan boord controleren ze toch geen vervoersbewijzen meer. In praktijk kwam de trein trouwens om 23h55 al aan. Daarna ben ik met de metro naar mijn hotel gegaan en heb ik lang uitgeslapen, want deze eerste reisdag was hoe dan ook vermoeiend.
Landen 05:39
Neerwinden 05:43
Ezemaal 05:47
Tienen 05:53
Vertrijk 05:59
Leuven 06:09
Brussels Airport - Zaventem 06:26
Brussel-Noord 06:50
Aankomst Brussel-Zuid 07:04
Er werd kop gemaakt in Brussel-Noord en we werden omgeleid via lijn 28, zoals vele andere treinen die dat weekend van oost naar west of omgekeerd reden. Op het noordelijke perronuiteinde in Brussel-Zuid maakte ik deze foto:
Ik hoopte iets van de werken te kunnen zien, maar dat was niet echt het geval. Enkel wat fluovestjes in de verste verte. Na mezelf van een ontbijt te voorzien ben ik op het perron gaan wachten op de TGV. Alles bleek vlot te verlopen, tot exact drie minuten na het vertrek.
TGV 9812/9813 Brussel-Zuid - Montpellier-Saint-Roch TGV Réseau (tricourant)
Brussel-Zuid 08:17
Lille-Europe 09:02 +33
Aeroport Charles-de-Gaulle 2 TGV 09:58 +40
Marne-la-Vallée Chessy TGV 10:11 +41
Lyon-Part-Dieu 12:10 +31
Valence TGV 12:49 +31
Nîmes 13:36 +28
Aankomst Montpellier-Saint-Roch 14:02 +24
Nog voor we in Vorst-Zuid waren, werd de trein automatisch tot stilstand gebracht met een snelremming. Na 10 minuten stil gestaan te hebben, reden we verder aan 40 km/h tot net voorbij Halle, waar de HSL naar Frankrijk begint en er dus TVM aanwezig is. Vanaf dan rijden we aan de normale snelheid, 300 km/h. Vermoedelijk was er dus een probleem met de TBL 1+, welke vanaf HSL 1 niet meer gebruikt werd tot in Montpellier.
In Montpellier had ik exact twee uur voor de trein naar Barcelona vertrok. Tijd om de stad te zien had ik dus niet, wel heb ik wat rond het station gehangen:
![]() |
Rechts de TGV uit Brussel |
![]() |
Het plein aan de voorzijde van het station. |
![]() |
Het stationsgebouw, getrokken vanaf de zijkant. Het gebouw is niet heel breed, maar wel ongeveer 200 meter lang. |
![]() |
Een TGV Duplex van de eerste generatie uit Nantes. |
Montpellier-Saint-Roch 16:25
Beziers 17:16
Narbonne 17:33
Perpignan 18:10
Aankomst Figueres Vilafant 18:33
Aankomst Girona 18:50
Aankomst Barcelona Sants 19:31
Zeer luxueus interieur, vreemd genoeg geen enkele vervoersbewijscontrole. Op de binnenlandse Spaanse hogesnelheidstreinen heb je dat ook niet, omdat je er niet in kan zonder geldig vervoersbewijs. Maar hier controleren ze blijkbaar ook geen biljetten, ook al geraak je vanuit Frankrijk zonder enige controle op de trein.
In Barcelona had ik dik anderhalfuur overstaptijd. In de buurt van het station Sants is niet veel interessants te zien, dus foto's uit Barcelona heb ik niet. Helaas mag je in Spanje niet op het perron op je hogesnelheidstrein wachten; men past daar echt de procedures toe zoals in de luchtvaart. Eerst een grondige controle van de bagage, daarna wachten in een beveiligde zone en nog voor je het perron op mag wordt je vervoersbewijs gecontroleerd. Wel heb ik nog snel enkele foto's kunnen maken na het uitstappen en voor het instappen:
![]() |
Links de S-100 uit Lyon, rechts een S-103 met onbekende origine en bestemming. |
![]() |
Een dik uur later deze twee treinen van het type S-103. De rechtse zal mij naar Madrid voeren. |
![]() |
En dit is dan nog eens de staart van diezelfde S-103 die richting Madrid zal vertrekken met mij aan boord. |
Barcelona Sants 21:15
Zaragoza Delicias 22:43
Madrid-Puerta de Atocha 00:02
De trein reed bijna voortdurend 300 km/h. Helaas was het al donker en kon ik niet genieten van het landschap. Op de terugweg zou dat wel mogelijk zijn, want na Madrid gaat de reis verder via de kustlijn aan de Middelandse Zee tot in Italië.
Omdat de trein officieel pas om twee minuten na middernacht aankomt, was mijn pas eigenlijk niet geldig als ik geen twee dagen zou inzetten voor deze reis. Een domme regel vind ik dat en dus heb ik dat niet gedaan. En niemand die mij er een opmerking over maakte, want aan boord controleren ze toch geen vervoersbewijzen meer. In praktijk kwam de trein trouwens om 23h55 al aan. Daarna ben ik met de metro naar mijn hotel gegaan en heb ik lang uitgeslapen, want deze eerste reisdag was hoe dan ook vermoeiend.
Zondag, 30 april 2017
Deze zondag heb ik een hele dag in Madrid rondgehangen als een echte toerist. Ik had de stad nog nooit gezien, dus wist mijn tijd hier goed te vullen. Hieronder een fotoverslag van het stadsbezoek:
Hoewel ik toch vrij lang uitgeslapen heb, ben ik vrij vroeg teruggekeerd richting hotel. De reden was dat ik om 04h30 op moest staan. Mijn trein vertrok pas om 7 uur, maar ik was eigenlijk verplicht te voet (of met de taxi, maar dat doe ik liever niet) naar het station te gaan, wat zo'n 7 kilometer wandelen was. Als ik met de eerste metro zou gegaan zijn, zou ik pas om 06h50 aangekomen zijn in het station en dat is veel te laat, want je moet in Spanje nog een beveiligingscontrole door als je op de hogesnelheidstrein wil geraken. Als ik met de nachtbus zou gaan, had ik ongeveer op hetzelfde moment moeten vertrekken, dus die optie was niet veel beter dan te voet gaan.
![]() |
De tuin van het Palacio Real, ofwel het koninklijk paleis. Die vreemde vormen in het gras links onder de bomen zijn pauwen. Zij liepen vrij rond in het park. |
![]() |
De Basilica de San Francisco el Grande, één van de grootste kerken van Madrid. De misviering was bezig, maar alle toeristen mochten gewoon binnen- en buitenlopen. |
![]() |
Het Plaza Mayor, 'de Grote Markt' van Madrid. Rondom is het volledig omgeven met huizen met rode gevels. Klik op de foto om te vergroten. |
![]() |
De bekendste poort van de oude stadsomwalling onder de toeristen is de Puerta del Sol, hoewel de poort zelf volledig verdwenen is. Vanaf dit plein zouden vroeger vele handelswegen vertrekken of samenkomen, wat het dat ook zo belangrijk maakte. |
![]() |
Het Congreso de los Diputados, in het Nederlands het Congres van Afgevaardigden of gewoon het Spaanse Parlementsgebouw |
![]() |
Het Palacio de Comunicaciones aan het Plaza de Cibeles. Dit gebouw is eigenlijk het huidige stadhuis van Madrid. Het spandoek doet vermoeden dat Madrid een linkse burgemeester heeft. |
![]() |
De Puerta de Alcalá, een poort van de stadsomwalling die wel bewaard gebleven is. |
![]() |
Het Plaza de Colón (het Columbusplein) bij regenweer met daarop een monument over de ontdekking van Amerika. |
![]() |
Om af te sluiten nog wat foto's van het openbaar vervoer in de stad. Hier het metrostation Plaza de España langs metrolijn 3. Een foto van een metrostel heb ik helaas niet. |
![]() |
De Metro Ligero, een soort van premetro. Hiervan zijn slechts drie korte lijnen in de stad en ze zijn niet terug te vinden in het stadscentrum zelf. |
![]() |
De Madrileense Cercanías, te vergelijken met de Duitse S-Bahn, eveneens in het station Charmartin. Ook Madrid heeft één centrale tunnel onder de stad (net zoals München en Frankfurt) waar alle lijnen van de Cercanías doorrijden. |
Maandag, 1 mei 2017
Welja, 04h30 opstaan dus om dan 100 minuten te wandelen richting station Atocha. Rustig ontwaken kan je dat moeilijk noemen. Op deze feestdag ging ik eerst met de hogesnelheidstrein tot in Figueres. Vanaf Figueres volgde ik de spoorlijn net langs de Middellandse Zee tot in Nice.
Over die lange wandeling kan ik niet veel vertellen, behalve dat het heel rustig en donker was. Over de eerste treinrit valt ook niet veel te zeggen, behalve dat het landschap tussen Madrid en Barcelona waar je aan voorbij raast echt geweldig was!
AVE 3071 Madrid-Puerta de Atocha - Figueres Vilafant Renfe S-103
Madrid-Puerta de Atocha 07:00
Barcelona Sants 09:45
Girona 10:26
Aankomst Figueres Vilafant 10:40
![]() |
Figueres Vilafant |
Figueres Vilafant is een station langs de hogesnelheidslijn en hier stoppen dus enkel hogesnelheidstreinen. Het station voor de overige treinen bevindt zich in het stadscentrum, een half uur wandelen vanaf Vilafant. Ik heb een dikke twee uur de tijd, dus ook nog wat tijd om onderweg wat omweg te maken om de stad te zien. Figueres is trouwens de Catalaanse naam van de stad, Figueras de Spaanse, maar dat hoor of zie je hier niet.
![]() |
De ingang van het bekende Dalí Museum. Tijd om dit te bezoeken had ik niet, maar dat is niet erg, want 4 jaar geleden heb ik dit al eens bezocht. |
![]() |
De Rambla van Figueres |
![]() |
Een markthal waar het, net zoals overal in het centrum, markt was. |
![]() |
Dit pleintje is gelegen net voor het station, dat achter mij ligt. |
![]() |
Station Figueres. Hier stoppen lokale treinen (zoals de Rodalies verbonden aan de stad Barcelona) naar Girona en Barcelona enerzijds en Port Bou en Cerbère anderzijds. |
R 15845 Barcelona Sants - Cerbère Renfe S-447
Figueres 12:57
Vilajuiga 13:05
Llanca 13:12
Colera 13:18
Port Bou 13:23
Aankomst Cerbère 13:27
De trein stopte in het Franse Cerbère op een doodlopend spoor en op het perron was maar één uitgang open. Aan die uitgang stond de Franse politie grenscontroles uit te voeren. Niets aan de hand voor de meesten, wel voor één luidruchtige familie, met origine van het Midden-Oosten. Zij hadden zodanig veel gerief bij zich dat ze de indruk gaven dat ze aan het verhuizen waren. Uiteindelijk zijn ze toch gewoon doorgelaten en trokken ze de aandacht van iedereen in het station, omdat ze zo luidruchtig met elkaar omgingen.
![]() |
De trein uit Barcelona Sants |
![]() |
Het goederenstation van Cerbère, schuin langs het reizigersstation. |
![]() |
Het zuidelijke uiteinde van het station. Als je door de tunnel gaat, kom je uit in het station van het Spaanse Port Bou. |
![]() |
Vanop diezelfde positie, maar nu noordwaarts. De trein hier net voor me is de trein die me tot Narbonne voerde. |
Veel treinen stoppen hier helemaal niet. Vreemd genoeg komen er wel redelijk wat treinen uit Spanje aan, maar je kan hier geen trein richting Spanje nemen, omdat ze leeg terugrijden richting Port Bou. De eerste trein richting het noorden heb ik dan maar meteen genomen:
TER 76422 Cerbère - Avignon-Centre Z 27500
Cerbère 14:34
Banyuls-sur-Mer 14:44
Port-Vendres-Ville 14:49
Collioure 14:53
Argelès-sur-Mer 14:58
Elne 15:05
Perpignan 15:19
Rivesaltes 15:26
Salses 15:33
Leucate-le-Franqui 15:43
Port-la-Nouvelle 15:50
Aankomst Narbonne 16:03
![]() |
Een foto van de Middellandse Zee, genomen uit de rijdende trein. |
![]() |
Station Narbonne. De TGV gaat richting Parijs, de andere trein is die waar ik net uitstapte. |
![]() |
Station Narbonne, nog steeds die trein waar ik uitstapte. |
In Narbonne had ik dan een uurtje voor de Intercité naar Marseille vertrok.
IC 4662/4663 Bordeaux-Saint-Jean - Marseille-Saint-Charles BB 7200 met Téoz-rijtuigen
IC 4662/4663 Bordeaux-Saint-Jean - Marseille-Saint-Charles BB 7200 met Téoz-rijtuigen
Narbonne 17:04
Beziers 17:19 +5
Sète 17:43 +6
Montpellier Saint-Roch 18:03
Nîmes 18:33
Arles 19:02
Aankomst Marseille-Saint-Charles 19:46
![]() |
Een rangeerlocomotief hangt zich meteen na aankomst in Marseille aan de Intercité uit Bordeaux. |
![]() |
De voorkant van de Intercité. De locomotief is reeds afgekoppeld van de rijtuigen. |
![]() |
Hier de snelle TER-trein richting Nice-Ville |
Deze TER op de foto stopt volgens mij slechts een paar keer meer dan de TGV's en dat op een route die net geen 3 uur duurt. Een voordelige TGV noem ik dat, want deze Z 26500 is zeker weten even comfortabel als een TGV en doet er slechts weinig minuten langer over.
TER 17483 Marseille-Saint-Charles - Nice-Ville Z 26500
Marseille-Saint-Charles 20:22
Toulon 21:14 +10
Carnoules 21:34 +9
Les Arcs-Draguignan 21:54 +8
Saint-Raphael-Valescure 22:12 +6
Cannes 22:44
Antibes 22:54
Aankomst Nice-Ville 23:10
Alweer was het een verschrikkelijk lange dag; ik ben alweer 20 uur onderweg geweest. Uiteraard ben ik meteen gaan slapen na aankomst op hotel, want ik was alweer doodop.
Dinsdag, 2 mei 2017
Vandaag is het de bedoeling om nog verder langs de Middellandse Zee te reizen tot in Genova, daarna binnendoor tot Venetië. Volledig uitgeslapen was ik niet, maar wel al een stuk fitter dan de morgen voordien.
TER 86013 Cannes - Ventimiglia Z55500
Nice-Ville 08:32
Nice-Riquier 08:37
Villefranche-sur-Mer 08:41
Beaulieu-sur-Mer 08:44
Monaco-Monte-Carlo 09:00
Cap-Martin-Roquebrun 09:05
Camoles 09:09
Menton 09:12
Menton-Garavan 09:16
Aankomst Ventimiglia 09:25
Ook in Menton was nogal wat politie te zien. De grensovergang tussen Menton en Ventimiglia is dan ook recent in de media geweest door het hoge aantal vluchtelingen dat hier de grens probeerde over te steken, maar dat was niet naar de zin van de Franse overheid, waardoor de vluchtelingen er opgehouden werden.
RV 11345 Ventimiglia - Genova Brignole E.464 met regionale rijtuigen
Ventimiglia 09:57
Bordighera 10:07
San Remo 10:15
Taggia 10:20
Imperia Oneglia 10:29
Diano Marina 10:35
Alassio 10:50
Albenga 10:57
Loano 11:04
Pietra Ligure 11:08
Finale Ligure Marina 11:14
Spotorno-Noli 11:21
Savona 11:33
Genova Voltri 11:52
Genova Sestri Ponente 12:01
Genova Sampierdarena 12:11
Aankomst Genova Piazza Principe Sotterranea 12:17
In het centrale station van Genova heb ik dan vrij uitgebreid geluncht en daarna ben ik natuurlijk snel weer gaan spotten:
RV 2186 Genova Brignole - Milano Centrale E.464 met regionale rijtuigen
Genova Piazza Principe Sotterranea 13:44
Ronco Scrivia 14:05
Arquata Scrivia 14:15
Tortona 14:32
Voghera 14:43
Pavia 15:01 +17
Milano Rogoredo 15:22 +22
Milano Lambrate 15:28 +21
Aankomst Milano Centrale 15:35 +21
De bedoeling was om in Milaan Rogoredo over te stappen op de trein richting Bolgona en zo verder naar Venetië te rijden, maar omdat de overstaptijd slechts 12 minuten bedroeg, is dat niet gelukt. De snelste optie om dan in Venetië te geraken, zonder gebruik te maken van de HST's, was via Verona. De vertraging was overigens te wijten aan werken aan het spoor, waardoor er dienst op enkel spoor was ingericht. Dit was blijkbaar wel een drukke spoorlijn, want we hebben moeten aanschuiven en dus ook blokrijden net voor de werfzone. Als alles goed gaat, kom ik via Verona slechts 22 minuten later aan in Venetië.
Natuurlijk had ik nu wel de kans om het centrale station van Milaan te zien en er wat foto's te maken:
RE 2075 Milano Centrale - Verona Porta Nuova Coradia Meridian 425
Milano Centrale 16:25
Milano Lambrate 16:33
Pioltello-Limito 16:40
Treviglio 16:55
Romano 17:04
Chiari 17:13
Rovato 17:19
Brescia 17:32
Desenzano Garda-Sirm 17:48
Peschiera del Garda 17:58
Aankomst Verona Porta Nuova 18:15
RV 2729 Verona Porta Nuova - Venezia S. Lucia E.464 met nieuwe regionale dubbeldeksrijtuigen
Verona Porta Nuova 19:21
Verona Porta Vescovo 19:26
S. Bonifacio 19:38
Vicenza 20:02 +6
Padova 20:21 +11
Venezia Mestre 20:38 +10
Aankomst Venezia S. Lucia 20:48 +11
De rijtuigen van deze laatste trein zijn blijkbaar gebouwd door AnsaldoBreda. Op één of andere manier hebben deze rijtuigen mij een ietwat positiever beeld gegeven over het bedrijf AnsaldoBreda, waarmee ik uiteraard verwijs naar onder meer de Fyra.
De vertraging ontstond trouwens door het voorlaten van een vertraagde hogesnelheidstrein te Vicenza. Na aankomst ben ik meteen naar mijn hotel gegaan, want Venetië in het donker is lang niet zo mooi als overdag; je merkt soms amper dat je over waterwegen aan het wandelen bent. Wel ben ik onderweg nog even gestopt om de honger weg te werken met een pizza.
![]() |
De voorzijde van station Nice-Ville |
![]() |
De rode trein in het midden is de EC van Nice naar Milaan. Dat is dus exact waar ik heen wou, maar omdat deze door Thello geëxploiteerd wordt, is deze niet gratis voor InterRail-reizigers. Omdat ik geen zin had om €34 euro te betalen, ben ik maar met de regionale treinen tot in Milaan gereisd. |
TER 86013 Cannes - Ventimiglia Z55500
Nice-Ville 08:32
Nice-Riquier 08:37
Villefranche-sur-Mer 08:41
Beaulieu-sur-Mer 08:44
Monaco-Monte-Carlo 09:00
Cap-Martin-Roquebrun 09:05
Camoles 09:09
Menton 09:12
Menton-Garavan 09:16
Aankomst Ventimiglia 09:25
Ook in Menton was nogal wat politie te zien. De grensovergang tussen Menton en Ventimiglia is dan ook recent in de media geweest door het hoge aantal vluchtelingen dat hier de grens probeerde over te steken, maar dat was niet naar de zin van de Franse overheid, waardoor de vluchtelingen er opgehouden werden.
![]() |
Op beide foto's de trein van Ventimiglia naar Genova. Ik zat in één van de oude dubbeldeksrijtuigen in het midden. |
RV 11345 Ventimiglia - Genova Brignole E.464 met regionale rijtuigen
Ventimiglia 09:57
Bordighera 10:07
San Remo 10:15
Taggia 10:20
Imperia Oneglia 10:29
Diano Marina 10:35
Alassio 10:50
Albenga 10:57
Loano 11:04
Pietra Ligure 11:08
Finale Ligure Marina 11:14
Spotorno-Noli 11:21
Savona 11:33
Genova Voltri 11:52
Genova Sestri Ponente 12:01
Genova Sampierdarena 12:11
Aankomst Genova Piazza Principe Sotterranea 12:17
In het centrale station van Genova heb ik dan vrij uitgebreid geluncht en daarna ben ik natuurlijk snel weer gaan spotten:
![]() |
Een E.444R die een IC-trein naar Milaan trekt. Voor deze trein had ik moeten reserveren en dat vermijd ik liever. |
![]() |
Een regionale trein naar Turijn, opnieuw uitgerust met een E.464. |
RV 2186 Genova Brignole - Milano Centrale E.464 met regionale rijtuigen
Genova Piazza Principe Sotterranea 13:44
Ronco Scrivia 14:05
Arquata Scrivia 14:15
Tortona 14:32
Voghera 14:43
Pavia 15:01 +17
Milano Rogoredo 15:22 +22
Milano Lambrate 15:28 +21
Aankomst Milano Centrale 15:35 +21
De bedoeling was om in Milaan Rogoredo over te stappen op de trein richting Bolgona en zo verder naar Venetië te rijden, maar omdat de overstaptijd slechts 12 minuten bedroeg, is dat niet gelukt. De snelste optie om dan in Venetië te geraken, zonder gebruik te maken van de HST's, was via Verona. De vertraging was overigens te wijten aan werken aan het spoor, waardoor er dienst op enkel spoor was ingericht. Dit was blijkbaar wel een drukke spoorlijn, want we hebben moeten aanschuiven en dus ook blokrijden net voor de werfzone. Als alles goed gaat, kom ik via Verona slechts 22 minuten later aan in Venetië.
Natuurlijk had ik nu wel de kans om het centrale station van Milaan te zien en er wat foto's te maken:
![]() |
De trein uit Genova waarbij ik meegereisd ben. |
![]() |
Een overzicht van de perrons in de centrale hal. De reden waarom ik deze foto erbij zet, is omdat het de enige foto is waar een trein van .Italo opstaat (en dan helaas nog maar enkel de snoet). Deze hogesnelheidstreinen zijn eigenlijk een concurrent van Trenitalia en bieden diensten aan op de belangrijkste assen van het land tussen de steden Turijn, Milaan, Venetië, Firenze, Rome, Napels... |
![]() |
3 types van de 4 Frecce's (dat is de naam van de hogesnelheidstreinen van Trenitalia) zijn te zien op deze foto. De twee buitenste zijn Frecciarossa's, de tweede van links is een Frecciabianca en de derde een Frecciarossa 1000. Enkel de Frecciargento staat er niet op. |
![]() |
De Coridia Meridian 425 richting Verona van het bedrijf Trenord. Dit bedrijf is actief rondom Milaan in de regio Lombardije. Trenord is een joint-venture tussen de Italiaanse staatsspoorwegen en Ferrovie Nord Milano (dit bedrijf is dan weer grotendeels eigendom van de regio Lombardije en de Italiaanse staatsspoorwegen zelf, dus valt het eigenlijk onder volledig bewind van de overheden in het land). |
RE 2075 Milano Centrale - Verona Porta Nuova Coradia Meridian 425
Milano Centrale 16:25
Milano Lambrate 16:33
Pioltello-Limito 16:40
Treviglio 16:55
Romano 17:04
Chiari 17:13
Rovato 17:19
Brescia 17:32
Desenzano Garda-Sirm 17:48
Peschiera del Garda 17:58
Aankomst Verona Porta Nuova 18:15
![]() |
Welja, dit heb ik op foto gezet omdat ik het nogal koddig vond. De enige ruiten die niet beklad zijn met graffiti zijn de ruiten van de bestuurderspost, gelukkig maar. |
RV 2729 Verona Porta Nuova - Venezia S. Lucia E.464 met nieuwe regionale dubbeldeksrijtuigen
Verona Porta Nuova 19:21
Verona Porta Vescovo 19:26
S. Bonifacio 19:38
Vicenza 20:02 +6
Padova 20:21 +11
Venezia Mestre 20:38 +10
Aankomst Venezia S. Lucia 20:48 +11
De rijtuigen van deze laatste trein zijn blijkbaar gebouwd door AnsaldoBreda. Op één of andere manier hebben deze rijtuigen mij een ietwat positiever beeld gegeven over het bedrijf AnsaldoBreda, waarmee ik uiteraard verwijs naar onder meer de Fyra.
De vertraging ontstond trouwens door het voorlaten van een vertraagde hogesnelheidstrein te Vicenza. Na aankomst ben ik meteen naar mijn hotel gegaan, want Venetië in het donker is lang niet zo mooi als overdag; je merkt soms amper dat je over waterwegen aan het wandelen bent. Wel ben ik onderweg nog even gestopt om de honger weg te werken met een pizza.
Woensdag, 3 mei 2017
Uiteraard staat er een bezoek aan de stad gepland, waarna de reis verder gaat naar Ljubljana.
![]() |
Ponte di Rialto of Rialtobrug over het Canal Grande. Volgens mij is deze brug met zijn winkelkraampjes de bekendste van de stad. |
![]() |
Het uitzicht vanop de brug. |
![]() |
Piazza San Marco, ofwel het San Marcoplein. Ongetwijfeld het bekendste plein doordat het zo vaak overstroomt, maar ook door de bouwwerken rondom het plein. |
![]() |
Links de basiliek van San Marco, rechts haar klokkentoren (Campanile). |
![]() |
De Torre dell'Orologio met in het midden de bekende klok. |
![]() |
Het Dogepaleis of Palazzo Ducale. In het begin de woning van de Doge van Venetië, later gerechtshof en stadhuis. Momenteel is het een kunstmuseum. |
![]() |
De wereldberoemde Brug der Zuchten, welke het Dogepaleis met de gevangenis verbindt. |
![]() |
Campo Santo Stefano, een minder bekend pleintje in de stad. Het beeld in het midden is een monument ter nagedachtenis van Niccolò Tomasseo. |
![]() |
Nogmaals het Canal Grande, net voor het zuidelijke uiteinde ervan. |
![]() |
Basilica di Santa Maria Gloriosa dei Frari. Eigenlijk ben ik hier niet voor deze basiliek langsgewandeld, maar voor het schoolgebouw helemaal rechts op de foto. De basiliek beviel me echter iets meer. |
![]() |
Regionale treinen die buiten de grote stationshal staan wegens plaatsgebrek in de centrale hal zelf. Op het spoor links ben ik de avond voordien trouwens aangekomen uit Verona. |
![]() |
Een Frecciarossa en een Frecciarossa 1000, nu wel aan de sporen die uitkomen op de centrale hal. |
![]() |
Helaas heb ik er niet aan gedacht de centrale hal zelf op foto te zetten, want zo lijkt het een beetje alsof het station nauwelijks faciliteiten heeft. |
![]() |
Twee foto's van op het perronuiteinde van het perron waar mijn trein zou vertrekken. Op de onderste foto zie je in de verte al het 'vasteland'. |
RV 2450 Venezia S. Lucia - Trieste Centrale E.464 met regionale rijtuigen
Venezia S. Lucia 12:04
Venezia Mestre 12:16
Mogliano Veneto 12:25
Treviso Centrale 12:36
Conegliano 12:54
Sacile 13:05
Pordenone 13:17
Casarsa 13:28
Codroipo 13:35
Udine 13:55
Cormons 14:10
Aankomst Gorizia Centrale 14:18
![]() |
Het station van Gorizia. De trein naar Trieste is net vertrokken vanop spoor 1. |
Als je via de InterRail-app de vertrektijden van het station van Nova Gorica of Gorizia opzocht, kreeg je steeds de vertrektijden van beide stations samen te zien. Dit wijst er dus op dat waarschijnlijk een groot aantal InterRail-reizigers langs hier reizen en van station wisselen. De wandeling tussen beide stations duurde 45 minuten en ging recht door het stadscentrum van Gorizia.
![]() |
Dit bordje duidt dus nog maar eens de grens aan tussen beide landen. |
Hier sluit ik het eerste deel van mijn reis af. Er volgen later nog twee delen. Eerst zal het verder gaan naar Ljubljana en Zagreb. Later nog via Hongarije, Slowakije en Tsjechië om in Polen te geraken. Meer dan dat wil ik nog niet bekendmaken.
Deel 2: http://treinenineuropa.blogspot.com/2018/08/29-april-tot-13-mei-2017-interrail-deel.html
Geen opmerkingen:
Een reactie posten